Translate

یکشنبه، دی ۲۷، ۱۳۹۴

چند کلمه با هیت مدیره کنگره ایرانیان در مورد بی عملی در مورد سیاست خارجی کانادا و جامعه ایرانی

سعید سلطانپور
17 ژانویه 2016

کنگره ایرانیان کانادا در حالی اسم فرا گیری را انتخاب کرده است که بدلیل اختلافات داخلی جناحی - وابستگی های حزبی ( کانادایی و ایرانی ) تمامی انرژی هایش در داخل خود گروه خنثی شده است. در این سالها علیرغم تمامی تلاشهای "دلسوزان "و "دلواپسان " که قبلا بحث در مورد ان شده است .، نتولنسته است به تعریف جامعی از اینکه جه هست ، چه می خواهد ؟ چه کاری می خواهد انجام بدهد ؟ و از همه مهمتر اینکه چقدر توانایی انجام کاری را در حوزه سیاست کلان کانادا و یا ایران انجام بدهد ؟ دست یابد

برای تصمیم گیری درست نیاز به اطلاعات برای شناخت بازیگران صحنه سیاست ( احزاب کانادا - لابی های سیاسی - ملیتهای قومی ( کامیونیتی ها ) و در مورد ایرانیها جناح ها ی محتلف ( که تقریبا بدون ارتباط با لایه های مختلف جامعه ایرانی .هستند )
یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاست و اقتصاد کانادا ( درسطخ کلان ) نهادهای اسراییلی کانادایی هستند .مقاله ای شیمون کافلر فوگل چند لحظه پیش در تایمز اف اسرایل منتشر کرده است .
این مقاله را ترجمه کردم که برای همه به اشتراک گذاشتم . اگاهی بیشتر همگانی ، اشراف بیشتر به موضوعات مورد علاقه و نیاز جامعه ایرانی ،یک ضرروت هست .
1-

در حالیکه کنگره ، هنوز در مورد نامه نوشتن و ننوشتن و چه نوشتن وچه ننوشتن درگیر هست د رحالیکه نزدیک به 88 روز هست دولت کانادا عوض شده است . 19 اکتبر 2015

2- نهادهای اسراییلی که رقیب جامعه ایرانی ( در بهترین حالت ) هستند ، لابی های قوی درون هر 3 حزب کانادا دارند . نیروهای طرفدار تحریم ایرانی تبار به مقامات حزب محافظه کار در این 10 سال دسترسی داشتند ولی نفوذ نداشتند . کما اینکه در مورد بستن سفارت دو هفته بعدازبستن با عده ای از ایرانیها برای تایید اقدام نخست وزیر هارپر ملاقاتی ترتیب داد . . ولی در رهبری حزب لیبرال فعلی فعلا هیچ نقشی ندارند . .

نهاد با نفوذ سی ای جی ای هفته گذشته با دیان در مورد سیاست خارجی ملاقات کرده است . هنوز هیچ مقام رسمی کانادایی دولت جدید با جامعه ایرانی دیداری نداشته است ، حداقل رسانه ای شده باشد ، نبوده است . بنابراین لابی اسرایل قببلا چند مرحله جلوتر از جامعه ایرانی هستند .

3- خبری که 21 اکتبر 2015 در مورد جلسه کوچک انتخاباتی مشاور ترودو در مورد رابطه با ایران ، در ماه سپتامبر 2015 منتشر کردم . دران جلسه مشاور نظامی ترودو در مورد ضرروت برقرار ی ارتباط با ایران توضیح می دهد در حالیکه وی حتی رضا مریدی را نمی شناخت .و نام وی را هم نشینده بود . چه برسد به علی احساسی و مجید جوهری که دران روز سپتامبر شانس چندان زیادی بر اساس نظر سنچی ها در سپتامبر نداشتند.
4- هم دیان هم لابی اسراییل روی تاکید بر نقض حقوق بشر تاکید داشته اند .
جدای از اینکه چه کسی را مقصر بدانیم ، نشان از تضادهای داخلی ، بلاتکلیفی درون این نهاد هست که بخش کوچکی از جامعه ایرانی را در جی تی ای ( بزرگشهر تورنتو ) نمایندگی می کند . در حالیکه نامش کل جامعه ایرانی از اقیبانوس اطلس تا در یاچه انتاریو و اقیانوس ارام در سرزمین پهناور کانادا را در بر می گیرد . ر
جدای از اینکه چه کسی را مقصر بدانیم ، نشان از تضادهای داخلی ، بلاتکلیفی درون این نهاد هست که بخش کوچکی از جامعه ایرانی را در جی تی ای ( بزرگشهر تورنتو ) نمایندگی می کند . در حالیکه نامش کل جامعه ایرانی از اقیبانوس اطلس تا در یاچه انتاریو و اقیانوس ارام در سرزمین پهناور کانادا را در بر می گیرد .
کنگره فرصت های زیادی برای ایفای نقش مثبت و سالم از ابتدا تا به امروز را از دست داده است .
پیشنها د می کنم مقاله اقا ی فوگل را کامل به انگلیسی بخوانید .


مدیرمرکز حوزه اسراییل و یهودیان کانادا در مورد ارتباط کانادا و اسراییل
راه حل - 17 ژانوبه 2016- 27 دی ماه 92
The Centre for Israel and Jewish Affairs (CIJA)
By Shimon Koffler Fogel, CIJA CEO
شیمون کافلر فوگل -می نویسد انتخابات دولت جدید کانادا سوالاتی را در مورد موضع جاستین ترودو در قبال اسراییل بعداز 10 سال تعمیق دوستی محافظه کاران با اسراییل ایجاد کرده بود .
وی می نویسد نمانیده سی آی جی ای با استفن دیان وزیر امور خارجه لیبرال ملاقاتی انجام دادند . دیان گفت که هیچ موضع ما در قبال اسراییل تغییر نکرده است و ما همچنان از اسراییل حمایت می کنیم و روابط اقتصادی مان را توسعه می دهیم .ولی معتقدیم که باید در فلسطین هم سرمایه گذاری کرد که به صلخ کشور اسراییل کمک بشود
یکی از نکاتی که در سیاست خارجی تغییرات شده ، ایجاد ارتباط با ایران هست
دیان گفت برقراری رابطه با ایران به معنی و مفهوم پذیرش نقض محقوق بشر در ایران نخواهد بود . دیان می گوید ما لیبرال ها معتقد به گفتگو هستیم حتی اگر در بسیاری از موارد توافق نداشته باشیم .
فوگل می گوید: حزب لیبرال یک پارچه نیست . فشار داخل حزب لیبرال به نخست وزیر ترودو برای تغییر حمایت کانادا برای اسرائیل در خاورمیانه وجود دارد .
در پایان فوگل نتیجه گیری می کند که هیچ تغییر جدی در ادامه سیاست حمایت از اسرایل در دولت لیبرال ترودو نشده است .


irca.news

هیچ نظری موجود نیست: