Translate

دوشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۹۴

روز کارگر امسال در تورنتو و وحدت بر علیه هارپر ولی تشدید اختلافات بین رهبران عدمده اتحادیه ها


روز کارگر امسال در تورنتو و وحدت بر علیه هارپر ولی  تشدید اختلافات بین
رهبران عدمده اتحادیه  ها
- سعید سلطانپور - تورنتو - 7 سپتامبر - برنامه تلویزیونی راه حل

هر ساله اولین دوشنبه سپتامبر روز کارگر در کانادا و امریکا برگزار می شود . در کانادا یک کارناوال موسیقی و تفریح هست و خانواده های کارمندان و کارگران دولتی و بخش خصوصی در این مراسم شرکت می کنند .  امسال جمعیت کمتر از سال 2014 بود.
متاسفانه من تنها خبرنگار ایرانی هستم که عمدتا این سالها این مراسم را حضورا و مجانی ( از جیب خودم )  پوشش می دهم .
هم به خاطر باورم به کارو کارگری که خودم در بیش از دودهه  تبعید در کانادا از راه فیزیکی زندگی را گذرانده ام و هم به عنوان یک نیروی مهم در معادلات سیاسی در کانادا و بطور عمده  یک نیروی مخالف دولتهای  محافظه کاردر کانادا
در سالهای گذشته در بین اتحادیه انشعابات جدی رخ داده است امسال هم صحیت از رفتن سید رایان (رهبر  قبلی بزرگترین اتحادیه کارمندان دولت انتاریو CUPE ) و رهبر فعلی ریس  فدراسیون  کار انتاریو هست Ontario Federation of Labour  . سید رایان مواضع ضد رژیم ناقض حقوق بشر اسراییل دارد ، لابی اسراییلی کانادایی و دولت هارپر و احزاب لیبرال و تام مالکر هم از چنین مواضعی راضی نیستند .
اختلاف بین اتحادیه های کارگری که عموما از ان دی پی حمایت می کرد در زمان رهبر قبلی سی ای دبلیو CAW  اتحادیه اتوموبیل سازی ( باز هارگرو )  Basil Eldon "Buzz" Hargrove که چند سالی است جایش معاونش Jerry Dias امده است علنی شد.   .سی ای دبلیو  با یک اتحادیه امریکایی ادغام شده و نام یونیفور UNIFOR بر خود گرفته است .
جری دیاس ضد هارپر هست ولی در مواضع سیاسی خاورمیانه ای سعی می کنند دخالت نکنند
باز هارگروجامی  رای استراتژیگ دولت لیبرال انتاریو  یک هریس محافظه کار  در 1999 حمایت کرد . در ان سال مایک هریس بازهم اکثریت را برد  سی ای دبلیو یکی از حامیان مالی ان دی پی بود.  ان دی پی  انتاریو به پایین ترین سطح رسید
باز هارگرو از الکسا مک دونا رهبر ان دی پی که حزب را به مرکز متمایل کرده بود ، انتقادات شدید کرد. وی بعداز جک لیتون در مقابل مک دونا  حمایت کرد و لیتون رهبر ان دی پی شد .  ان دی پی  انتاریو به پایین ترین سطح رسید . در سال 2005 بین باز  هارگرو و   جک لیتون بدلیل اینکه جک لیتون دولت پل مارتین را همرا ه با محافظه کاران و پارتی کبکوا در مورد بودجه رای عدم اعتماد داد و عملا را ه را برای هارپر باز کرد، جدی شد .  باز هارگرو بعداز حزب ان دی پی اخراج شد و این اختلاب با مرگ لیتون در سال 2012 برای همیشه حل نشده باقی ماند . باز همچنان به رای استراتژیک در انتخابات فدرال عمل کرد و لی در انتاریو از دالتون مک گینتی حمایت کرد.  بازهارگر در 2006 بازنشسته شد . وی بعدا مدال نشان کانادا را بخاطر فعالیتش گرفت . .  باز هارگرو بعدا  مدتی کارشناس مسایل کارگری در تلویزیون خصوصی تورنتو شد .
تقریبا اکثر ا رهبران اتحادیه های کارگر و کارمندی کاناد ا سفید پوست هستند . هنور راه طولانی برای برابری بین اقلیت های رنگین پوست و سفید ها در حوزه کار و اتحادیه ها هست .
دولت هارپر با قوانین ضد کار و اتحادیه سعی کرده است نفوذ اتحادیه را کم کند مثلا اتحادیه ها برای کمک به احزاب سیاسی محدود شده اند .
اختلاف قابل ملاحظه ای بین کارگران و کارمندان که عضو اتحادیه هستند وکسانی که نیستند از نظر رفاه - بیمه - حقوق و دستمزد و مزایا وجود دارد .
از انجا که  هراتحادیه ای برای حقوق بخش خودش تلاش می کند در برخی از موارد به رویارویی با اقشار مختلف مردم منجر می شود که ضدیت با اتحادیه ها را افزایش می دهد مانند اعتصاب 45 روز رانندگان اتوبوسرانی منطقه یورک انتاریو و اعتصاب کمک استادان واستادیارهای دانشگاه تورنتو و یورک که باعث دردسر زیادی برای ده ها هزار دانشجو شد . اینها کلاسها را تعطیل کردند.در حالیکه می توانستند با اطلاع رسانی از نیروهای دانشجویی برای بدست اوردن حقوق و مزایای خود کمک بگیرند و. عملا انها نتوانستند چیزی بدست بیاروند . در دو مورد اعتصاب رانند گان و استادیاران . نمونه های دیگری هم هست .
حضور ایرانی ها خیلی کم رنگ هست چند تا ایرانی در تشکل های مختلف کمونیستی در این مراسم شرکت می کنند که شاید به 6نفر هم نرسد . این د رحالی است که نیروهای چپ سیاسی که سالها هست در کانادا زندگی می کنند ، باید حضور پررنگ تری داشته باشند ولی بیشتر از راه دور به مسایل ایران علاقه نشان می دهند .
































































عکس ها : سعید سلطانپور

هیچ نظری موجود نیست: