Translate

دوشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۴

Canada opposition on Iran deal مخالفان توافق هسته ای د رکانادا چه کسانی هستند


Canada opposition on Iran deal  مخالفان توافق هسته ای د رکانادا چه کسانی هستند 
سعید سلطا نپور
با سلام  به بییندگان برنامه راه حل

برنامه امروز19 جولای 2015 برابر با 29 تیر 1394  را در حول توافق اتمی ایران و نگاهی در حوزه کانادا و جامعه ایرانی در کانادا خدمت شما تقدیم می کنم

بالاخره بعداز سالها مذاکره و فراز و نشیب ها و قایم و موشک بازی های دولتهای شرکت کننده 5+1 در وین بعداز 17 روز مذاکره بدون وقفه در وین اعلام شد .
در سمت ایران از زمان تعلیق اختیاری در دوران  خاتمی تا  غنی سازی موفق در  دوران احمدی نژاد که با جنجالهای سیاسی وی  اجماع جهانی را با 7 قطعنامه به دنبا ل داشت تا زمان روحانی که با توجه به حمایت خامنه ای از وی  بدلیل مشکلات مالی ناشی از تحریم ها و مشکلات فراوان اقتصادی و فروش نفت تیم ها ی مختلفی با شیوه های متفاوتی این مذاکرات را مدیریت می کردند .
.
بنابراین انها که این توافق را جام زهر می نامند یا ظریف و کری که این را بردبرد می خوانند من معتقدم که با این توافق سایه جنگ از ایران دور شد و این توافق با هر نامی که هر کس دوست دارد روی ان بنهد ، بهتر از توافقی است که برروی ویران شهرهای ایران مانند عراق و افغانستان و سوریه انجام می شود
فراموش نکنید در این سالها  ، ، ایرانی ها با تهدیدهای نظامی هرروز ه توسط دولتهای اسراییل بویژه ناتییناهو که 100 بمب اتم بدون نظارت سازمان انرژی اتمی دارد روبرو بودند که امریکا را نیز به عملیات نظامی تحریک کرده و می کند.

این توافق تنها توافقی  در زیر فصل 7 سازمان ملل  بوده هست که یک دولتی بدون جنگ و از طریق مذاکره به برداشته شدن تحریم ها میسر شده است .


2
بر اساس قطعنامه که روز جمعه توسط امریکا به شورای امنیت داده شد . تحریم ها با اجرای توافق برداشته می شود . این در حالی است که قطعنامه تحریم های عراق حتی بعداز حمله و اشغال ان و کنترل ان توسط امریکا در سال 2013 یعنی بعداز 10 سال برداشته شد .
این یعنی امید به میلیونها ایرانی به صده هزار کارگر و به هزاران بیمار که بدلیل تحریم های بانکی و بسته شدن سوئیفت امکان سفارش مواد اولیه و دارو را نداشتند اگر چه در عمل جزو تحریم ها نبود .  این یعنی گشایش در زندگی و کار و سلامتی میلیونها ایرانی .
مگر می شود ادم بود و نگران انسانهای دیگر نبود حالا این ها هموطنان ما هستند . هیچ کشوری با تحریم سرنگون نشده است که ایران  دومی ان باشد . این دولتمردان ایرانی نبودند که از تحریم ها اسیب دیدند بلکه اقشار میلیونی مردم ایران بودند که اسیب دیدند .
این را باید در نظر داشت که ایران کشوری است روی میلیاردها نفت خوابیده است و امنیت ان برای کشورهای صنعتی از نان شب و قهوه صبح واجب تر هست نه مردم ایران .
اگر همین تجربه سیاسی جهانی را را ان زمانی که دم سفارت امریکا در سال 58 داشتیم در دورانی که  همراه با هزاران دانشجوی انقلابی مسلمان وکمونیست شعار می دادیم و فکر می کردیم سرمایه داری و امپریالیزم امریکارا شکست داده ایم ، مسلمان الان ان هزاران جوان ایرانی که بعدا در دوران سرکوب ها ی 60 ، دستگیر ،زندانی و تیرباران و یا مجبور به مهاجرت از ایران شدند ، زنده بودند .
این نگاه را اگر کسی به موضوع توافق داشته باشد ، اول ایران و جان جوانان ایرانی را لحاظ می کند .  والا ساده اندیشانه هست که فکر کنیم ایران بهشت می شو د وبیکاری ریشه کن وارزانی . و یا اینکه  ولی فقیه یک شبه  دمکرات می شود .
بسیاری از تحلیل گران سیاسی دنیا و رسانه ها از توافق به عنوان یک توافق تاریخی یاد می کنند .
اما نگاهی داشته باشیم به  نقش جریانات برانداز در کانادا  که  علیه جامعه ایرانی و مردم ایران به بهانه مبارزه با حقوق بشر در تشدید تحریم ها و تضیع حقوقی و منافع مادی با لابی اسراییل و دولت محافظه کار همکاری و همسویی کردند
3
جریاناتی مانند گروه رجوی و رضا پهلوی و رضا مریدی که به عنوان هماهنگ کننده و چهره سیاسی از طرف جامعه ایرانی در این سالها ادرس غلط به کانادایی ها دادند .
یک موضوع را باید روشن کنم . لابی اسرایل در کانادا تلاششان برای این بود که  با مخالفت  با این توافق امتیازات بیشتری برای کشورشان اسراییل بگیرند . ولی جریاناتی مانند مجاهدین رجوی و اقای رضا مریدی و نازنین افشین جم کوشیدند که برای اسراییلی ها امتیاز بگیرند این به روشنی تفاوت بین وطن دوستی و وطن فروشی را نشان می دهد .
سوالی که این طیف که خود را پشت حقوق بشر پنهان کرده اند این است
چگونه اسرایل که تامین کننده سلاح در جریان جنگ ایران و عراق تا سال 67 بود هیچگاه در این سالها نگران نقض حقوق بشر در ایران نبود .
دولت کانادا چگونه تا سال 2013 نگران نقض حقوق بشر در ایران نبودند ؟پس  نشان می دهد که مسایل سیاسی و نفتی هست .
 
درست است که لابی اسراییلی از دشمنی با جامعه ایرانی کوتاهی نکرده و نمی کنند ولی انها برای کشورشان اینکارا کردند . رضا مریدی چه پاسخی به جامعه ایرانی دارد .
رضا مریدی که در سالهای گذشته بیش از یک میلیون دلار کمک های مالی که بیشتر ان از سوی جامعه ایرانی درانتاریو تامین شده است ، با موضع گیری ضد جامعه ایرانیش میلیاردها دلار به کانادا و جامعه ایرانی ضرر زده است که به عنوان لکه سیاهی در کارنامه سیاسی نه چندان درخشان وی باقی خواهد ماند . در بی سوادی سیاسی وی همین بس که بخاطر مواضع ضد ایرانی دولت محافظه کار ، اکنون که کشورها در حال تلاش برای گسترش اقتصادی با ایران هستند ، دولت کانادا که نشانه های منفی در اقتصاد ان نیز پیدا شده است هیچ سهمی ندارد.
رضا مریدی لیبرال و هارپر محافظه کار باید به کانادایی ها پاسخ بدهند چرا روسها هواپیمای مسافربری به ایرانی بفروشند ولی شرکت هواپیمایی بمباردیر کبک  که اتفاقا چند صد نفر را بدلیل از دست دادن قراردادهایش اخراج می کند ، نباید این تجارت میلیاردی  را داشته باشد  ؟
4
اقای رضا مریدی حقوق بشری چگونه دولت هارپر در دسامبر 2014 قرارداد 10 میلیارد دلاری فروش نفربرهای زرهی به عربستان سعودی می بند ، سکوت می کند . عربستان  سعودی که نمی داند حقوق بشر را با چه : ح : می نویسند.
 جای تاسف دارد رضا مریدی که زمانی مورد تایید همه اقشار ایرانی منجمله ما بود به موازات نزدیک شدن به اسراییلی ها بعداز 2009 ،  حالا بدلیل مواضع ضد ایرانی و فرصت طلبانه  با بی اعتباری  شدیدی در جامعه ایرانی در ریچموندهیل و انتاریو روبرو هست.نمونه اخیر این
بی اعتبار  ی اعلا م موضع جاستین ترود و رهبر حزب لیبرا ل کانادا قبل از توافق هسته ایران در موردبرقراری ارتباط با ایران در صورت برنده شدن در انتخابات اکتبر کانادا هست .

یکی از بازندگان سیاسی اقتصادی این توافق هارپر و محافظه کاران بودند .
راب نیکلسون وزیر امور خارجه جدید هارپر ، با شک از توافق  و مواضع جنگ طلبانه ناتیتیاهو را تکرار کر د .   این سیاست کاسه داغتر از اش ، محافظه کاران کانادا وقتی امریکا بزرگترین حامی اسراییل انرا تایید می کند ، یکی  از نمونه های سیاست های شکست خورده و غیر واقعی معاصر و دلیل انزوای بیشتر کانادا در حوزه سیاست جهانی است .
مک گارنیر مسول سیاست خارجی تروود ی لیبرال از توافق حمایت کرد ولی از ایران بخاطر حمایت از گروه های مخالف اسراییل انتقاد کرد و
اقای ترودو باید بداند در سیاست نمی شود بین دو صندلی نشست . برای جامعه ایرانی چه تفاوت جدی بین لیبرال ها و محافظه کاران می تواند وجود  داشته باشد .
برای اقای نیکلسون و مک گارنیز نوشتم جمهوری اسلامی 34 سال است که حقوق بشر را نقض می کند اسرایل 67 سال و نیروی اشغالگر و ناقض قطعنامه های سازمان ملل هست بنابراین بجای جانبداری از اسراییل سیاست دو کشور مستقل فلسطین و اسرایل و صلح و نه به بمب اتمی در خاورمیانه را که منافع کانادا در ان هست ، اتخاذ کنید .
5
 اگر دولت هارپر و لابی اسراییل در کانادا بعداز تصویب قطعنامه در سازمان ملل در 5مورد تصویب توافق و لغو تدریجی تحریم ها همچنان همراه با لابی اسرایل بخواهند تحریم های کانادا را علیه ایران جامعه ایرانی در کانادا برندارند ، بعدا از توافق وزنه سیاسی ایران و ایرانی ها سنگین تر خواهد شد .   
باید جامعه ایرانی اماده باشد که در دادگاه های حقوق بشر کانادا و بین المللی هارپر و لابی اسرایل را بخاطر تبعیض علیه شهروندان کانادا و اعمال تحریم های ضد انسانی اقامه دعوا بکند .  ایرانیان  با افتخار به تولید ثروت ، علم و دانش و غنی تر شدن فرهنگ چند ملیتی کانادا کمک کرده اند .  دشمنی با چنین  جامعه ای نه به نفع احزاب سیاسی و نه به نفع لابی اسراییل در کانادا هست .  ایران همنچنان که کری گفت و حتی ایهود باراک نخست وزیر و وزیر دفاع سابق اسرایل در مصاحبه با تلویزیون 2 اسرایل بعداز توافق اعلام کرد ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای توسط امریکا شناخته شده است و کسی نمی تواند انرا ندیده بگیرد .

لابی اسرایل در کانادا باید متوجه شده باشد ادامه سیاست های دشمنی انها با جامعه ایرانی در کانادا هم غیر قانونی هست و هم نقض حقوق بشر ، و در دراز مدت به نفع انها نخواهد بود .  رابطه دو جامعه براساس احترام متقابل و قوانین کانادا باید باشد .
ما در ائتلاف کانادایی ایرانی برای صلح در برابر بستن حساب ایرانی ها در بانک سی ای بی سی - ارزش گذاری نکردن مدارک پزشکان ایرانی توسط کالج پزشکان کانادا و اظهارات تبعیض گرایانه  نماینده محافظه کار ویلودیل اقای لیونگ در دفاع ا زحقوق جامعه ایرانی اقدام کرده و در این مورد هم اقد ام خواهیم کرد 
تجربه تاریخی نشان داده است وقتی مردم ایران نگران حمله خارجی نباشند مطالبات خود را مطرح و به پیش خواهند برد .  حق تعیین سیاسی مردم ایران توسط ایرانیها ی داخل کشور می باشد . ایرانیها ی خارج از کشور تنها باید به مردم برای پیش برد اهدافشان از طریق مدنی کمک کنند


ا







۱ نظر:

ناشناس گفت...

احسنت واقعا دلنشین بود چون یک ایرانی باید در هر صورت ایرانی بماند مخالفت با حاکمیت یک کشور، سلب تابعیت آن کشور نیست و هر کسی که از کشورش دفاع نمی کند هر نامی زشتی که به او بگذارند واقعا زیبنده اوست