Translate

پنجشنبه، آبان ۱۵، ۱۳۹۳

Fall of Jian Ghomeish سقوط ژیان قمیشی ،مسولیت جامعه ایرانی چیست

ـ 
Fall of Jian Ghomeishi    سقوط ژیان قمیشی ،مسولیت  جامعه ایرانی چیست
سعید سلطانپور

ظهرروز یکشنبه26 اکتبر 2014 ژیان  قمیشی مجری ایرانی تبار و  پرآوازه برنامه رادیویی کیو
در رادیو تلویزیون سی بی سی
(کندین برادکاستینگ کمپانی) اخراج شد
برنامه کیو - هنری -سیاسی  روزانه 4 میلیون شنونده در 149 ایستگاه رادیویی درکانادا و  امریکا داشت.
کانال یو توب کیو ماهانه یک میلیون ونیم بازدید کننده داشت .
قمیشی
8 سال بود که کیو را با یک نفر دیگر درست کرده بود که مو فقیت بی نظیری داشت .

قمیشی
 در صفحه فیس بوکش  در یادداشتی نوشت که مدیران سی بی سی از او خواسته اند که بی سرو صدا استعفا بدهد و برود . قمیشی نوشت " من اینکار را نمی کنم "  قمیشی اضافه کرد  که  مدیران  رادیو تلویزیون سی بی سی با  استفاده از حربه  راز زندگی خصوصی اش وی را اخرا ج کرده اند . بمبی که ترکید اقرار ژیان قمیشی به سکس و ارتباط جنسی غیر متعارف و خشن با دو ست دخترهایش بود و این کارها با رضایت شرکای جنسی اش همراه بوده است .
. ژیان نوشت مسله جنسی و سکسی وی مسله شخصی است  و نباید باعث اخراج وی در محل کارش شود . وی از تورنتو استار که این اتهامات را با سی بی سی در میان گذاشته بود ، نام نبرد.
شریک جنسی قمیشی 46 ساله دختر خانم جوان 20 و خورده ای ساله  بوده است  که یک سال و خورده ای هم با هم ارتباط جنسی داشته اند. و مدتی است که جدا شده اند . وی که وب لاگ نویس هست در وب لاگش از رفتار جنسی قمیشی می نوشته است .
ژیان قمیشی با این پیام فیس بوکی سکسی اش به عنوان یک چهره مشهور کانادایی ، شوکی به جامعه محافظه کار اجتماعی  کانادا وارد و  اعلان جنگی رسانه های به سی بی سی بود. از روز یکشنبه 26 اکتبر تا امروز چهارشنبه 5 نوامبر 2014 در  راس خبرهای کانادا قرار گرفته است . همه رسانه ها نوشتاری و تصویری در مورد ژیان نوشتند.
چند ساعت بعد ،  مسولین جایزه کتاب گیلر اسکوشیا بانک در توییت اعلام کرد که ژیان قمیشی از مجری گری این مراسم که روز 4 نوامبر برگزارشد ، کنار گذاشته شد.
قمیشی که سی بی سی را تهدید به غرامت مالی 55 میلیون دلاری بود روز دوشنبه توسط وکیلش انرا اعلام کرد .
خبرنگار تورنتو استار کوین دونووان
    در ماه مه در این مورد اتهامات با 4 زن صحبت کرده بود. بنظر می اید با ژیبان قمیشی هم دیداری داشته است ولی از انجا که هیچ کدام از Kevin Donovan

زنان به پلیس شکایت نکرده بودند ، چاپ چنین اتهاماتی برعلیه مجری مشهور رادیو تلویزیون دولتی ، به گفته Editor Michael Cooke

مایکل کوک سردبیر تورنتو استار با سیاست های روزنامه همخوانی نداشت . 
رسانه ها فعال شدند و در مورد سکس و قربانی شدن زنان نوشتند . طرفداران قمیشی در رسانه های مجازی از وی حمایت کردند ولی سی بی سی شروع به مصاحبه با شاکیان قمیشی کرد . 
وکیل 3 زن جوان که ابتدا با سی بی سی مصاحبه ها ی جداگانه ای داشتند گفت انها نامشان را نمی گویند زیرادر محلهایی که کار می کنند ابرو دارند و می خواهند حریم خصوصی شان حفظ شود.  این سه زن گفتند که ژیان  بدون اجازه انها چنین رفتاری داشته است.
با اضافه شدن زنان شاکی که به 9 نفر که می  گفتند ژیان با انها با خشونت رفتار کرده است  صف طرفداران قمیشی کم شد . دو شرکت روابط عمومی که توسط قمیشی استخدام شده بودند  بعد از یک هفته از قمیشی  فاصله گرفتند. 

     
 تا اینکه بعدا خانم لوسی دو کتور
Lucy DeCoutere
 هنرپیشه فیلم تریلر پارک بوی در31 اکتبر اولین نفری بود که اشکاردر مورد رفتار خشونت قمیشی در سی بی سی مصاحبه کرد. وی گفت در   2003 با ژیان دوست دختر شده بود و بعداز بوس کردن همدیگر در خانه ژیان ، ناگهان قمیشی گلوی وی را فشار میدهد که وی نزدیک بود خفه شود.   لوسی می گوید من تعجب کردم ولی اعتراضی هم نکردم و رفتم . دو روز بعد دوباره همدیگر را دیدیم و داستان تکرار شد . 
خانم روا ست ( وکیل )  در 30 اکتبر نوشت که با قمیشی در 2002 در سی بی سی اشناشد . 
و ی می نویسد 26 ساله بودم . چندماهی دوست بودیم گه گاهی همدیگر را بوس می کردیم تا اینکه یک یکشنبه مشروب خوردیم و حشیش کشیدیم و یک دفعه ژیان سعی کرد بزور شلوار مرا در بیاورد.  تا اینجا داستان در رسانه ها را کم و بیش همه خوانده اند .

اول از هر چیزی  باید بگویم که هر گونه خشونت علیه زنان در هیچ کجا ی دنیا هیچ گونه توجیه ندارد .   بنابراین ضمن احترام و همدردی  با این زنان  قربانی  از منظر یک ایرانی کانادایی و خبرنگار اقلیتی  سوالات را طرح می کنم

1- تا وقتی که هیچ شکایتی علیه قمیشی به پلیس نشده بود و تا زمانی که  اتهامات قمیشی در دادگاه در کانادا ثابت نشده است ، سی بی سی نباید قمیشی را اخراج می کرد . این یک نوع نقض حقوق رسانه ها و ازادی بیان می باشد  . در بدترین شرایط باید قمیشی از مجری گری  تعلیق می شد تا تکلیفش در دادگا ه روشن شود  یا ازاتها مات مبرا ویا محکوم. 
روز 31  اکتبرخبرنگاران از ریس پلیس تورنتو پرسیدند چرا در مورد خشونت قمیشی تحقیق نمی کنید ؟. ویلیام بلر که اشکارا زیر فشار زیاد رسانه ها و افکار عمومی است گفت  یکی باید بیاید به  پلیس شکایت کند که ما بتوانیم تحقیقاتمان را شروع کنیم. بلر اضافه ما داریم رسانه هاو اتهامات را دنبال می کنیم .
2-
سی بی سی هر روز برای زنان خاورمیانه و حقوق انان و خشونت مذهب و مردان برنامه دارد ، و راهکار دارد و نسخه می پیچید که بسیار هم  خوب است ولی سوال این است چطور یک ادمی با چنین رفتار بیمار گونه جنسی  به مدت 14 سال که و 8 سالش در برنامه کیو بوده است و کسی نفهمیده ؟ ایا شکایتی نشده بود ؟ یکی از شاکیان می گوید ما به مدیریت شکایت کرده بودیم ولی کسی حاضر نبود علیه مجری مشهور اقدامی کند.
دیگر شاکیان هم می گویند دلیل عدم شکایتشان بدلیل این بوده است که کسی انها را باور نمی کرده است .   ،  تناقض جدی وجود دارد یا چیزی بوده کسی چیزی نگفته که شاکیان این را می گویند و مقامات سی بی سی انرا پنهان کرده بودند ؟
3-
براستی اگر زنی به اموزه های ضد خشونت که د رمدارس انتاریو و کانادا  به  دانش اموزان یاد می دهند، باور داشته باشد . وقتی  اموزش 911 برای خشونت خانوادگی  که به فرزندان ملیتهای مهاجر اموززش تاکید می شود وقتی اموزش سکس از کلاس 4 ابتدایی و تجربه جنسی از سنین نوجوانی اغاز می شود ،  ، 10 سال سکوت  را چگونه می شود تفسیر و توجیه کرد ؟   ایا الان که قمیشی به زمین افتاده است فرصتی برای انتقام گیری زنانه ، ویا شهرت و یا طمع مالی در میان است ؟ هیچ کس بغیر از شاکیان پاسخ این سوال را نمی داند شاید در دادگاه احتمالی مشخص شود .
درشرق و ایران سکس یک تابو هست در کانادا که نیست . پلیس حساسیت در این مورد دارد و تنها موردی است که پلیس حق ندارد از ان چشم بپوشد. قانون عطف به ماسبق می شود .
 چه کسی مقصر است دولت یا ما مهاجران  یا یک فرد، ژیان قمیشی ؟  مسولیت مدنی شهروندان چه می شود ؟ وظیفه  دولت و رسانه ها چیست  ؟
                                               در روز دوشنبه 3 نوامبر در مصاحبه ای گفت که از شکایتش پشیمان نیست       Lucy DeCoutere
در حالی خانم لوسی که الان افسر ارتش کانادا هست  و در مقابل خشونت علیه زنان حساس هست پس چگونه در مقابل  سو استقاده جنسی از زنان در ارتش کانادا  ساکت بوده است و فقط ژیان قمیشی را در تلویزیون می دیده است  تلویزیون را خاموش می کرده است ..
اخرین مورد سو استفاه جنسی در ارتش مقاله مجله مک لین کانادا در اوریل 2014هست

Our military’s disgrace: A preview of our latest cover story

An exclusive investigation for L’actualité, Maclean’s sister publication, uncovers the sexual violence plaguing our soldiers
اینجاست که می شود  رگه هایی غیر از حقیقت خواهی و عدالت طلبی را مشاهده می کنیم . 


دوگانه برخورد کردن درمورد تبار شهروند، تخریب ناعادلانه یک ملت

سی بی سی در اعلامیه روز 26 اکتبر خود می نویسد قمیشی متولد لندن انگلستان از پدر مادر ایرانی .  این یعنی چی ؟  هر وقت جایی خراب می شود به سرزمین مادری مهاجران اشاره می شود که اگر بدی هست ریشه فرهنگی شا ن خراب هست .  وقتی بن جانسون سریعترین مرد 100 متر جهان برنده المپیک شد وی کانادایی بود بعدها که دوپینگ کرد یک شبه رسانه ها از وی به عنوان جاماییکایی نام بردند . پ
ایا وقتی  سرگرد خلبان راسل ویلیام ریس پایگاه هوایی سی اف بی انتاریو از جولای 2009 تا 2010 به دو زن تجاوز می کند و انها  می کشد ، و از انجا که  پلیس  به وی شک نکرده بود چون سفید بود و ارتشی ، ایا  چنین مقالاتی نوشته شد. ایا  ما گفتیم همه انگلیسی ها جانی هستند ؟

اینجا هست که باید به سی بی سی گفت  ژیان قمیشی جنایتکار نیست.  یک بیمارجنسی است که نیاز به درمان دارد .  . اگر جرمی مرتکب شد ه انرا در دادگاه ثابت کنید و ما به عنوان بخشی از مردم چند ملیتی  کانادا ازرای دادگاه با هیت منصفه  حمایت می کنیم .  ولی  چگونه می شود دادگاه عادلانه ای تشکیل داد وقتی توپخانه رسانه ها ، جوی ایجاد کرده اند که قمیشی محکوم شده است  و کمتر کسی جریت می کند از اصول و حق قمیشی برای دفاع ازخودش برای روشن شدن حقیقت ، دفاع کند .  در حالی که هنوز پلیس وی را متهم نکرده است و با وی در این مورد حتی گفت و گو نکرده است چه برسد به بازجویی و دستگیری .

قمیشی حتی اگر محاکمه هم نشود که با توجه به درخواست پلیس روز شنبه از عموم برای اطلاعات بیشتر نشان می دهد که مدارکی که بتوانند قمیشی را در دادگاه محکوم کنند در حال حاضر در دست ندارند ولی قمیشی زندگی اش و  پرونده سیاسی ش نابود شد.
شکی نیست که قمیشی خود مقصر اصلی ست و نقش وی در این میان پررنگ است  که برای مداوای بیماری خود اقدام نکرده بود. البته  شنیدام که وی قبلا برای درمان به روانپزشک مراجعه کرده بود .

دشمنی های تورنتو سان و رسانه های دست راستی با سی بی سی از یک سو ، ایستادن قمیشی در برابر سی بی سی ،  بسیاری را در کانادا  برای نابودی قمیشی متحد کرده است  .. در حالیکه قمیشی بخشی از بحران  سکوت  بر  خشونت علیه زنان و  سو استفاده از زنان و در کانادا می باشد .
مسولیت جامعه ایرانی
 من  یکسالی بود که برنامه کیو را گوش نمی دادم. . از وقتی که فهمیده بودم قمیشی برای  مجری گری برنامه های فرهنگی ایرانیان  چند هزار دلار پول می گرفت هرچند کمتر از دستمزد اصلی ش که عرف جامعه کانادا هست .

ولی از حق نباید گذشت که قمیشی در زمنیه مجری گری یک نابغه  ای بود نظیری بود که هم جامعه ایرانی تا یک دهه نخواهد توانست نظیر انرا در این سطح پیدا کند و نه سی بی سی می توا ند جایگزین سریعی  برای قمیشی پیدا کند.  ژیان قمیشی برای  رسیدن به این مقام مدیون جامعه ایرانی نبود زیرا جامعه ایرانی وزنه ای درحوزه رسانه که نیاز به  سیاسی و اقتصادی جامعه ایرانی دارد  ، محسوب نمی شود . این ژیان بود که همه جا می گفت من ایرانی هستم و تا 26 اکتبر بسیاری  ازایرانیان  به ایرانی بودن وی در کانادا با افتخار اشاره می کردند .
گلوب و اند میل نوشت ژیان قمیشی بالاتر از سی بی سی شده بود . روزنامه دیگری نوشت یک جوان از بیرون داخل حلقه سی بی سی شدو مرکز آن قرار گرفت. بنابراین وی دشمن کم نداشت . مخصوصا مواضع مترقی وی در مورد جنگ و محیط زیست و عدالت اجتماعی بر برخی از جنگ طلبان وتحریمی ها خوش نمی امد .  بنابراین شک نیست که قمیشی بهانه ای برای جشن انها داد ، بهانه ای که به ضررجامعه ایرانی تمام شد زیرا یکی از مهمترین تریبون ها را که هر از گاهی در اختیار ایرانی ها قرار می گرفت را از دست داد.
تا قبل از برنامه کیو ، شنوند گان سی بی سی بیشتر سن بالاها بودند . قمیشی بود که به گفته رسانه ها با برنامه های فرهنگی - موسیقی و سیاسی ا ش جوانان کانادایی را با سی بی سی اشنا و اشتی داده بود .

قمیشی به عنوان یک بیمار نیاز به درمان دارد .  وقتی ژیان را جامعه ایرانی زیرپرو پال خودش نمی گیرد انوقت می توانید تصور کنید قربانیان و بیماران در جامعه مان کوچک و متفرق  مهاجرمان  را که هیچ صدایی  ندارند .
ژیان قمیشی نمایان بحران درجامعه کانادا و جامعه ایرانی کانادایی هست . یک جامعه سالم هیچ عضوی را تنها نمی گذارد.   ایرانی بودن یک مجموعه است خوب و بد با هم هست کاشکی می شد بدها را از خوبها جدا کرد و لی وقتی خوبی ها ی ما و فرهنگ مان کمتر دیده می شود ، بدی ها بسرعت بزرگ می شوند .
ادمها را  باید اصلاح کنیم نه نابود . شیوه ای که با قمیشی  برخورد شده است دست کمی از اعدام ندارد .   ژیان هم باید زندگی کند واگر جرمی مرتکب شده است بهای انرا بپردازد ولی نباید وی را رها کرد .  وقتی که زمین خورده است . کم نبودند کسانی که برای عکس گرفتن با قمیشی از سرو کول یک دیگر بالا می رفتند و حالا مدعی اخلاق و تذهیب و یا ساکت شده اند .          
چکونه در برابر تفتیش حکومت ایران در حریم خصوصی  مردم معترضیم ولی در کانادا ی قانونمند ، تایید می کنیم .  ؟ چگونه کسی را که هنوز رسما متهم نشده است ، خودمان محاکمه و محکوم می کنیم.                                                 

دوستان از داستان تلخ قمیشی  باید درس گرفت   دو سال گذشته در روند سیاسی ضد ایرانی دولت محافظه کار کانادا ، به برخی از این دوستانی که خوشبختانه خدا خواسته  بر اثر سرمایه گذاری در املاک و مستغلاتا میلیونر شده اند گفتم دراین مملکت اگر جامعه یک پارچه ای نداشته باشیم میلیونها دلار هم که پول داشته باشی ، بر خلاف ایران ،می توانند قانونان  مانند انگلیس ها با پنبه سرتان  را ببرند کار ی می کنند که با زیرشلوارت فقط بمانی .  داستان سر کنراد بلاک میلیونر معروف و صاحب نشنال پست را فراموش نکنید .  ژیان قمیشی تا 26 اکتبر خدا بود . بنابراین تکلیف بقیه ما روشن است .
براستی جای تاسف است نهادی با اسم با مسمای
کنگره ایرانیان کانادا که با 300  عضو  از جامعه 300هزار نفری به نخست وزیر کانادا از طرف ما ایرانی ها نامه می نویسند و  ریس غیر انتخابی ش انرا امضا می کند ولی در مورد ژیان قمیشی  هیچ کاری نمی کند . 

 تا دیرتر نشده نهادهای مدنی جامعه ایرانی را با حمایت های مالیتان تقویت کنید .
رسانه های باید برخورد جدی تر داشته باشند تا اطلاع رسانی درست و تحلیل های درست جامعه ایرانی در برابر بحران های بعدی اماده کنند . همه انسانها اشتباه می کنند. مهم این است که از این اشتباهات با کمترین هزینه ، درس بگیریم  و جامعه مان را ابدیده تر کنیم.
 .
 ریچموندهیل - 5 نوامبر 2014
برنامه راه حل - تلویزیون یو اس ایران تی وی
rahehaltv@gmail.com

http://gapiraniantoronto.blogspot.ca/2014/11/fall-of-jian-ghomeish.html

هیچ نظری موجود نیست: