Translate

جمعه، آبان ۳۰، ۱۳۹۳

آیا ترودو و مالکر از شکست انتخابات میان دوره ای اشاوا-ویتبی ( شرق تورنتو ) درس می گیرند؟


 آیا ترودو و مالکر از شکست  انتخابات میان دوره ای اشاوا-ویتبی ( شرق تورنتو ) درس می گیرند؟



سعید سلطانپور
روز دوشنبه 17 نوامبر انتخابات میان دوره ای در اشاوا-ویتبی ( شرق تورنتو) و  یلو هد_ البرتا- و  یلو هد_ ادمونتون- برگزار شد.
جیم اگلینسکی  افسر 65 ساله پلیس فدرال کانادا ( ار سی ام پی  با 64 درصد ارا توانست کرسی نمایندگی را از ان خود کند. راب مریفیلید بعداز 14 سال بازنشسته شده بود. لیبرال ها  رایان مک گان 18 درصد ارا MP Rob Merrifield .
 را بدست اورد  و  اریک روزن داده Ryan Hein Maguhn- Lib
اریک روزن داه  Eric Rosendahl
ان دی پی با 9 درصد ارا نشان دادند که البرتا همچنان سنگر قوی  محافظه کاران  و نقتی ها که  هارپر انها را نمایندگی می کند.،هست و نفوذ به ان کار سختی است
البته هم جاستین ترودو لیبرال و هم توماس مالکر ان دی پی بخوبی می دانند که  سرنوشت تمامی دولت های اکثریتی را تورنتو و انتاریو تعیین می کند و منطقه نبرد تعیین کننده  استراتژیسین ها ی 3 حزب در جی تی ای هست .

حوزه انتخاباتی ویتبی -اشاوا    Whitby-Oshawa by election
به همین دلیل  منطقه ویتبی - اشاوا اهمیت تبلیغاتی برای هر سه حزب داشت . در فرهنگ سیاسی کانادا انتخابات میان دوره ای محکی است از رای مردم به حزب حاکم ، اگر حزب حاکم که قدرت و تریبون های تبلیغاتی بیشتری در دست دارد نتواند برنده شود یعنی مردم خواهان تغییرات  و جابجایی احزاب در قدرت هستند. جاستین ترود با تمام قوا در این حوزه از کاندید حزب لیبرال خانم
Celina Caesar-Chavannes سیلینا سزار -چاوانز   که موسسه مشاوره دارد حمایت کرد
جاستین ترودودر طول این انتخابات چندین بار در حوزه انتخاباتی حضور یافت . نامزد لیبرال 41 درصد ارا را  گرفت .
هم نماینده ان دی پی و هم لیبرال رنگین پوست بودند . متاسفانه رنگین پوست بودن درمناطقی که انها در اکثریت نیستند ، در برابر نامزدهای سفید پوست ، حتی دربین برخی ازمهاجران همجنان یک عامل در جلب ارا هست .
خانم پت برکینز نماینده محافظه کار با 49 درصد ارا توانست کرسی این دو شهر را که قبلا به جیم فلاتری وزیر ایرلندی تبار هارپر تعلق داشت، از ان خود کند  . جیم فلاتری امسال به علت بیماری درگذشت و خانواده وی از پرکیینز که شهردار ویت بی برای 8 سال بود حمایت می کردند .       البته حرف و حدیثهایی در ارتباط با نحوه هزینه کردن پرکینز در شهرداری در طول انتخابات مطرح شده بود .  وی امسال در ماه جولای به عضویت حزب محافظه کار درامده بود و نامزد حزب از این منطقه شده بود.   
ازحزب ان دی پی خانم
Trish McAuliffe
بازنشسته جنرال موتورز  و نامزد سال 2011 وارد این انتخابات شد
یونیفور- اتحادیه بزرگ اتوموبیل سازی کانادا نیز از تریش حمایت رسمی می کرد . نتبجه انتخابات یک شکست برای توماس مالکر و ان دی پی بود . زیرا تریشا در 2011 -22 درصد ارا را از ان خود کرده بود ولی این بار تنها توانست 8.2 درصد ارا را کسب کند که زنگ خطرجدی برای ان دی پی هست .  د ر سال  2004 سید رایان از مسولان اتحادیه کارمندان دولت سی پی یو ئی به عنوان نماینده ان دی پی  با 463 رای به نماینده محافظه کار کالین کری باخته بود .  در سال 2006 با 2000 رای به کالین کری باخته بود.
این یعنی یک شکست بزرگ برای ان دی پی که   نامزبا سابقه اش در شهری که کارخانه اتوموبیل سازی و قلب  اقتصادی اوشاوا هست چنین رای کمی را اورده بود. ، می باشد .
یکی از دلایل کاهش رای ان دی پی را می شود استراتژیک رای دادن به نماینده لیبرال برای پیروزی بر علیه محافظه کاران تحلیل کرد . یک دلیل دیگرش به راست چرخیدن ان دی پی هست  . نکته دیگر کم اعتباری اتحادیه در اشاوا در برابر وزنه وزارت اقتصاد جیم فلاتری .    
ولی مشکل د راین است که  نیمی ازرای دهندگان سنتی ان دی پی   خودشان  به نامزد ان دی پی رای ندادند نه در یک قرارداد رسمی بین دو حزب .  جاستین ترودو مخالف هر گونه ائتلافی با  ان دی پی ولی معتقد به استراتژیک رای دادن  هست .    در حالیکه شکی نیست که رای 8.9 درصد ی نماینده ان دی پی به نماینده لیبرال ا می توانست باعث برنده شدن کاندید لیبرالها شود.

سوال این است ایا جاستین ترودو از این شکست درس می گیرد و درانتخابات اکتبر سال  2015
با ان دی پی ائتلا ف خواهد کرد که شانس  پیروزی بر حزب محافظه کار را افزایش دهد
متاسفانه  حزب لیبرال همچنان بدون برنامه اقتصادی و اجتماعی از اختلافات درونی حزب که از زمان نخست وزیر پل مارتین که باعث کدورت نخست وزیر کریتین شد ، رنج می برد.
ایگناتیف در یک حرکت اشتباه ائتلاف مارچ 2011 بین استفن دیون ( رهبر وقت لیبرال  ) و جک لیتون رهبر فقید ان دی پی و دوسپ رهبر حزب استقلال طلب کبک را باطل کرد و فرصت تاریخی تعویض هارپر را از دست داد . فرصتی که به قیمت ضربه خوردن به حزب لیبرال تا استانه انحلال پیش رفت .
در کاناداهم سیاست مانند بقیه جای دنیا عمل می کند اگر شکست استراتژیک خوردی از بازی خارج می شوی . همانگونه که ایگناتیف خارج شد
نامزهای ایرانی لیبرال در ویلودیل و ریچموند هیل
با توجه به امار رای گیری در 2011 در منطقه ویلودیل ( مارتا فینلی )و دان ولی شرقی ( یاسمن رتنسی ) و دان ولی غربی( راب اولیفانت ) و شهرواترلو و نماینده اوک ریج -مارکهام که نمایندگان لیبرال با چند صد رای به محافظه کاران باختند، موج نارنجی جک لیتون باعث افزایش رای ان دی پی در مناطقی که تاریخا و از نظر اقتصادی غیر ممکن است که نماینده ان دی پی به مجلس بفرستند. مناطقی مانند  ویلودیل که مهدی ملاحسنی توانست دو برابر دوره قبل ان دی پی رای کسب کند .   رای های وی عملا باعث حذف مارتا فینلی شد و برنده شدن رقیب محافظه کار شد . .  یعنی همین اتفاق ممکن است در انتخابات 2015 تکرارشد . حضور هر  نماینده ایرانی تبار ان دی پی در ریچموندهیل وویلودیل باعث شکستن رای ایرانیها و  نامزد لیبرال خواهد شد و به نفع حزب محافظه کار تمام خواهدشد.  
علیرغم پیروزی علی احساسی نامزد میانه رو حز ب لیبرال در منطقه ویلودیل در 27 سپتامبر 2014 هنوز رهبری حزب لیبرال جاستین ترودو رسما اطلاعیه رسمی صادر نکرده است . متاسفانه پرونده علی احساسی ، با شکایت رقبای حزبی خود علیرغم تبریک شب انتخابات ، پروسه غیر اخلاقی را طی کرد و نشان داد که سیاست همه جای دنیا برای کسب قدرت است و نه خدمت به مردم .
رفتار شناسی سیاسی مردم کانادا
در اینجا این نکته مهم رفتار سیاسی مردم کانادا از شرق تا غرب هست خیلی سخت  است اگر نماینده ای در مجلس باشد ودر ان حوزه در بین مردم حضور داشته باشد ودر دفترش به مردم بازبوده باشد ، و فساد مالی نداشته باشد را شکست داد .
    اگر ایگناتیف رهبر حزب لیبرال در 2011 باخت بدلیل عدم حضورش هم در مجلس و هم در حوزه انتخاباتی خودش در بین مردم بود .  گر ایگناتیف در دولت بود تقریبا غیر ممکن بود که برنده نشود .  اصولا کاناداییها از نظر اجتماعی محافظه کار هستند و خواهان تغییرات خیلی عمیق و جنجالی نیستند . نمونه اخیر ان راب فورد .
دلیل شکست سخت حزب لیبرال در 2011 را باید در اختلاف داخلی حزب دید . 30 درصد از مردم کانادا که رای یشان را عوض می کنند ( حزب باد )
swing vote)
با موج  حزب برنده همگام می شوند. این جریان تعیین کننده پیروزی، به حزبی که اختلافایش به بیرون کشیده شده باشدد ،رای نخواهد داد .

این نکته برای جامعه ایرانی و کاندیداهایی که می خواهند وارد سیاست بشوند بسبار مهم است که د رعین تلاش و جدیت ،  به مردم امید واهی ند هند و امکانات اقتصادی و منابع انسانی محدود جامعه ایرانی را تلف نکنند . سیاست در کانادا یک شغل است و برای بدست اوردن این شغل باید شاگردی کرد و تجربه کسب کرد در صورت باخت نا امید نشد . در این صورت داوطلبان و حامیان نا امید می شوند و نه نامزدها و طرفدارانش دیگران را که از انها حمایت نکردند ، عامل شکست خود قلمداد نکنند . 

علی احساسی بعداز شکست در نامزدی انتخابات لیبرال ها ی فدرال در حوزه دان ولی غربی در سال 2004  ،با یک وقفه 10 ساله  در سال 2014 دوباره وارد انتخابات شد، هیچ ایرانی دیگری بعداز شکست در انتخابات  در دوره بعدی وارد نشد ه است که ضعف جدی در این حوزه هست . که نیاز به بجث های جدی دارد. 
در سیاست کانادا ادمهای مستقل از احزاب نمی توانند وارد مجلس شوند . مردم به رهبر حزب و برنامه های حزبی رای می دهند و هیچ نماینده ای نمی تواند بر خلاف نظرات حزبش نظر بدهد و یا عمل کند .
تا انتخابات 11 ماه بیشتر باقی نمانده است . حزب محافظه کار  با این دو پیروزی دست بازتری برای جلب رایها ی بلاتکلیف در تورنتو و شهرهای اطراف پیدا کرده است.    شاید جاستین ترودو به دلیل نام پدرش و خوش قیافه بودنش ، همه جا با استقبال روبرو شود ولی چالش جدی وی در این است که بدلیل بی تفاوتی مردم کانادا بخصوص اقلیتها به سیستم سیاسی کانادا و نیزجوانان که در انتخابات کمتر شرکت می کنند ،  این بخش کمتر رای دهند ه بوده است .  دوره گذشته 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند . 
بی تفاوتی مردم به این دلیل می تواند باشد که سیستم سیاسی کانادا تعریف شد ه و مشخص است و تغییرات دولتها چندان تغییرات عمیقی در نحوه اداره کشور ایجاد نمی کند . یعنی احزاب در چارچوب های تعریف  شده نظام حرکت می کنند و بسیاری از نمایندگان مجلس معروف به صندلی های عقب در طول سال تنها می توانند 5 تا 10 دقیقه صحبت کنند . سیاستگذاران حلقه محدودی دارند که عموما انگلیسی تبارهای مقیم کبک هستند .  تنها هارپر است که نماینده نفتی های غربی است و بخشی از قدرت سیاسی و اقتصادی را به غرب منتقل کرده است ولی قدرت اصلی سیاس  در اختیار انگلوساکسون ها ست که به زبان فرانسه هم تسلط دارند .



 ای میل :rahehaltv@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: